shutterstock_1190246548-1080x675

12 + 1 rada pre zdravý život v menopauze

1. Jedzte pravidelne, radšej častejšie menšie porcie, je to dobrá cesta, ako predchádzať nadváhe a obezite.

2. Udržujte si primeranú telesnú hmotnosť. V prípadne nadváhy či obezity sa snažte hmotnosť znížiť, ideálne s odborníkom - nutričným terapeutom.

3. Nezanedbávajte pravidelný pohyb. Aj prechádzky sa počítajú. Vaša hmotnosť, kosti i nálada to ocenia.

4. Zabudnite na "zázračné" diéty.

5. Obmedzte spotrebu tukov a vyberajte tie výhodnejšie s prevahou nenasýtených mastných kyselín (repkový, olivový olej, kvalitné roztierateľné rastlinné tuky). Obmedzujte tie, ktoré Vám môžu škodiť (maslo, masť).

6. Všímajte si tukov v potravinách. Keď už viac tuku v potravinách, tak v rybách, orieškoch a semienkach. Nie tie v jemnom a trvanlivom pečive (najmä s polevou či náplňou), údeninách, tučných mliečnych výrobkoch.

7. Vláknina je dôležitá. Jej zdroje, ako sú strukoviny, celozrnné výrobky, zelenina alebo ovocie, sú navyše prospešné vďaka obsiahnutým vitamínom a minerálnym látkam.

8. Aspoň 2 litre najlepšie nesladených tekutín denne sú nutnosť.

9. Obmedzte konzumáciu omáčok, zahustených polievok a sladkostí, ktoré si nikdy nedávajte nalačno (aj keď budete mať dobré predsavzatia, u malého kúsku nikdy nezostane).

10. Doprajte si dostatočný príjem vápnika. A ideálne aspoň jednu porciu popoludní, pretože vápnik sa dobre ukladá počas spánku. Najvhodnejším zdrojom sú menej tučné mliečne výrobky.

11. Pozor na prílišné dávky alkoholu a kofeínu - môžu podporovať návaly tepla, výkyvy nálad a negatívne ovplyvniť množstvo vápnika v tele.

12. Fytoestrogény v sójových výrobkoch môžu zmierňovať návaly tepla, potenie a vysychanie slizníc.

Najdôležitejšie na koniec: určite nefajčite!